onsdag 11. juni 2008

Spesiell stemning

Nå, en liten halvtime etter loven ble stemt gjennom med 84 - 41 stemmer, må jeg innrømme at jeg er i litt spesiell stemning.


En ting er at ekteskapsloven ble vedtatt. Det har jo flertallet sørget for, og det må jeg ha respekt for. Men jeg kjenner litt på hvordan mindretallet har blitt respektert. I lunsjen var det satt frem bord til "fest" i stortinget, full jubel da stemmetallet var klart, og nå er det fest på operataket etter at det offentlige har betalt for kalaset. Samtidig viste debatten, som jeg fryktet, at vi som mener at barn som hovedregel fortjener en far og en mor, er diskriminerende, intolerante og fundamentalister.

Jeg må tenke litt gjennom dagens hendelser. Men det blir veldig spennende å følge utviklingen videre. Siste ord i debatten er langt fra sagt.