tirsdag 26. februar 2013

Fremtiden i Lofoten

Lofotprodukter er en offensiv bedrift med 130 ansatte og bruker Lofoten som merkevare. Her er 450.000 tonn i årlig produksjon i sjømatnæringen. Det tilsvarer 5 mill måltider, og altså nok til at alle nordmenn får en fiskemiddag hver dag.


Lofoten har et sterkt image. 98 % har tydelige assosiasjoner til Lofoten. Det er båter, fisk, midnattssol eller fjell. Lofotprodukt er tydelige på at de er redde for merkevaren Lofoten dersom det åpnes for petroleumsaktivitet.


Spørsmålet er om man er villig til å ta risikoen for at olje og fisk kan leve lykkelig sammen i selve arneredet til fisken. Vi vet fra tidligere at seismikken som brukes for å finne oljefunnene jagde bort fisk. Konsekvensene ved aktivitet og et eventuelt uhell kan bli enorme. Det er med andre ord ikke verdt risikoen.

Location:Havnekvartalet,Vestvågøy,Norge