onsdag 25. februar 2009

Det verdensledende Sørlandet

Sørlandet er sol, sommer, skjærgård (og skog). Men det er så mye mer! Jeg har vært på fylkesting i Grimstad et par dager nå, og vi har diskutert hva Agder skal være og hva vi skal kjempe for fremover. Det som slår meg hver gang er hvor sterke og dyktige vi er!

Vel, vi har noen utfordringer på en del sosial-statistikker, men folk har det veldig bra! Og utover det skjer det veldig mye spennende. De siste årene har flere selskaper gått sammen og dannet såkalte klynger. NODE eller EYDE er eksempler på det. Konkurrenter som sammen ser at de blir sterkere, og derfor spiller på lag når de kan. Og nå er f.eks NODE-bedriftene innen olje og gass-sektoren verdensledende, og vel kjent i utlandet! Og jeg tror de kan spille en avgjørende rolle i fremtiden.

Mitt forslag er at vi setter oss et mål om å være landsdelen for ny fornybar energi. Det er fremtidsrettet, et ledig begrep, og vi har kunnskapen og kompetansen! Vi er tyngst og best på teknologi og det er vi som kan fikse vindmøller til havs når den tid kommer. Sørlandet - sol, sommer og fornybar energi. Kanskje ikke så sexy, men jeg blir litt stolt av det. :)