mandag 12. oktober 2009

En visjonær dag

Da var vi i gang! Den første debatten på Stortinget var i dag, og dagen blir lang.. Debatten er enda ikke ferdig! Jeg fikk debutert på talerstolen som fast innvalgt representant, og det var kjekt å gjøre det med replikk på Siv Jensen. I dag fikk jeg også litt berettiget kritikk - Hilde Moi i Fædrelandsvennen mente jeg blogget litt lite i det siste - noe som er helt korrekt... Men nå er vi i gang! Og i morgen kommer statsbudsjettet. Jeg skal love flere oppdateringer fremover! (Og derfor tyvlåner jeg også bildet hun tok av meg til fvn.no i dag!;)

Her kommer også mitt innlegg som jeg holdt sent ute på kvelden - litt av mitt engasjement som jeg tar med meg inn i mitt virke som Stortingsrepresentant.


Gode president!
Det er spesielt å stå her i dag som fersk representant, og i en relativ ung alder. Mange har gått inn i politikken med store visjoner, mål og oppgaver de skal løse – men møtt på et tungt og tregt system. Jeg skal være ærlig på at jeg er spent på hva disse fire årene vil bringe – og hva de vil gjøre med mitt engasjement.

Derfor har jeg også sett litt ekstra frem til dagen i dag. Trontaledebatten er jo den store muligheten vi har til å løfte blikket. Til å vise litt visjoner. Og vise litt av vårt store engasjement.

Jeg er stolt av å kunne stå her i dag. Stolt av å representere Aust-Agder, og KrF. Vi skal være et tydelig, men konstruktivt opposisjonsparti. Og sammen skal vi Stortinget bidra til at Norge og verden blir enda litt bedre.

Vi har enorme muligheter i Norge. Vi har derfor også en mulighet – ja også et ansvar for å hjelpe andre. 25.000 barn dør hver eneste dag før de har fylt 5 år. Over en milliard mennesker lever for under 1 dollar om dagen. Og vi har en mulighet for å gjøre noe med det!

Klimaendringene som truer kloden vår vil ha enorme konsekvenser for fremtidige generasjoner. Og det vil ramme de aller fattigste hardest. I desember er klimatoppmøtet i København, der kan Norge spille en viktig rolle. Mitt håp er at vi kan komme fra ord til handling, og at klimautslippene kan begynne å gå ned. For vi har en mulighet til å gjøre noe med det!

Norge ble denne uka nok en gang kåret til verdens beste land å bo i. Men det hjelper så lite når vi ser skyggesiden. Rusmisbrukere, fattige barn, økende psykiske problemer, unge uføre, ensomme mennesker og altfor mange som har mye penger, men det er også alt de har. Derfor har KrF også kjempet for at vi må ha mer å måle samfunnet etter. Vi må kjempe for livskvalitet for alle.

President!
Jeg ser frem til spennende og meningsfylle år på Stortinget. Og det blir spennende å se den dagen jeg forlater Stortinget for godt – om noen engasjementet og visjonene har fått uttelling.