søndag 3. januar 2010

Høydepunkt fra 2009...

Førstekandidat
Jeg gikk inn i 2009 med stor spenning, forventning og ikke minst stor iver. Det var en ting som overskygget det meste; Jeg var førstekandidat for Aust-Agder KrF, 23 år gammel. Jeg følte meg priviligert og satset på. Her fra feiring på Nottos!

LoVe
En sentral sak for KrFU er klima, og som oppladning til valgkampen og det viktige klimatoppmøtet som skulle komme i København, reiste vi til Lofoten. Oljefritt Lofoten Vesterålen (LoVe) ble ikke en like avgjørende sak som mange hadde trodd, men 2010 vil bli avgjørende for LoVe. Vi hadde i alle fall en fantastisk tur vinteren 2009.

Afghanistan
Noe av det mest spennende jeg har vært med på i politikken er nok turen til Afghanistan. Det ble et sterkt møte med et fattig land, og med flotte norske soldater. En minnerik tur.

KrF-Landsmøte
Det er ikke mange landsmøter man får være KrFU-leder på. 2009 var mitt år, og her er et av mine innlegg. Det var tid for nytt hovedprogram, og KrFU hadde vunnet mange seiere allerede. På landsmøtet hadde vi blinket ut noen kamper. Blant annet utviklingspolitikk, og bistand opp til 1,4 % av BNI. KrFU vant den kampen, mot ledelsens ønske. Sjelden har jeg vært mer stolt av KrFUerne som var på talerstolen. Som Aust-egd var det også stort å få inn Marion Bojanowski i sentralsstyret. Marion var også min valgkampleder, en jobb som ble gjort med glans!

Nettvalgkamp
De av dere som har fulgt bloggen min, nyhetsbrevet mitt, twitter og Facebook gjennom året vet at jeg har brukt mye tid på å være tilstede på sosiale medier. Det har vært spennende og gitt meg mye. På forsommeren hadde jeg besøk av Kjell Magne Bondevik i Aust-Agder for å gi oss litt drahjelp. Rådet hans var; "Ansikt til ansikt - ikke på Facebook"... Jeg sa "både og".. :)

Sommerleir med KrFU
I 2009 arrangerte vi sommerleir for første gang i nyere historie. Det ble en knallsuksess, og masse moro! Ikke minst var det artig med 100 KrFUere som hadde kick-off på valgkampen min i Aust-Agder. Jeg tror de andre partiene følte seg litt små da... Her er illustrasjonen fra t-skjorta "Kjell Ingolf på tinget" som alle sprang rundt med!

UL-debatt
Jeg kan ikke unngå å ta med Ungdommens Landsmøte (NLM) i Kongeparken i Ålgård når jeg skal oppsummere 2009. Det var debatt mellom 5 politikere som senere denne høsten skulle få sentrale verv. Bl.a var det Audun Lysbakken, Hadia Tajik og Torbjørn Røe Isaksen. Jeg følte meg likevel som hjemme og våknet opp til oppslag i Vårt Land som var på kanten til blasfemisk... "Det klappes, jubles og plystres i drøyt 1.000 røde plaststoler i amfiet på Ålgård utenfor Stavanger. Tidligere denne uka har de samme ungdommene lovprist Gud i de samme benkeradene. Men nå er det et annet navn som aldri blekner: Kristelig Folkeparti, representert ved Kjell Ingolf Ropstad."

Valgampen
Jeg er ung. Mange tenker det betyr kort fartstid i politikken. Men det gjør det ikke. For i lang tid hadde vi snakket om disse ukene, dagene - og ikke minst dagen 14.september. Det ble over 30
debatter, mange stands, masse reising, innlegg, diskusjoner, planlegging, strategitenking - men faktisk mest av alt, masse moro! Jeg er stolt over måten VI gjennomførte valgkampen på, og har mange gode minner. Turer i kjellingolf.no bilen sammen med Marion oppsummerer masse...

Stortingsrepresentant
Valget gikk ikke som det skulle. Men jeg kom likevel inn på tinget. 24 år og Stortingsrepresentant. Ganske utrolig. Men nå var det sant. Det hadde vært en spennende tid, men heldigvis hadde jeg en uforklarlig ro for valget hele tiden. Nå var jeg i
nne, og jobben kunne begynne. Dessverre med fortsatt flertallsregjering, og en stor frustrasjon mot dens arroganse skulle prege høsten. Her er jeg første gang på talerstolen som "ekte" representant. Slipsknuten ble også en nødvendighet å kunne godt.

Storoksen
Noen ganger taler bildet for seg selv. Stort øyeblikk for en enkel bygdegutt...


Landsmøte i KrFU

Stemningen var ikke helt som den skulle vært. Vi skulle feire med statsråder og mange unge KrFere på tinget. Det gikk ikke slik - denne gangen. Landsmøtet i KrFU 2009 ble heller preget av at vi hadde homofile kandidater, som senere ble valgt som 1. og 2. vara til sen
tralstyret. Sammen med en uttallelse om å gå inn for borgerlig vigsel og en diskusjon rundt
partiets bekjennelsesparagraf ble det mye press på meg, og fokus på KrFU. Jeg

skal innrømme at dette var en av de aller tøffeste tidene jeg har hatt i politikken. Høsten som skulle være så stas ble i grunnen heller ganske tøff. Det koster å stå for endring. Men jeg vet det er riktig, og viktig. Alt som ble skrevet stemte likevel ikke. Forsiden i Fædrelandsvennen om at jeg "godtok homobryllup" og ville ha ikke-kristne inn i KrF var å sette ting på spissen, det ble derfor behov for flere oppklarende innlegg ala dette. Jeg ble kalt "Reformatoren" og Andrè Løyning skrev i etterkant dette utfyllende intervjuet om hvem denne Ropstad var. Landsmøtet ble en flott begivenhet, og jeg ble gjenvalgt som KrFU-leder med 0 blanke stemmer. Der og da var det en tiltrengt tillitserklæring jeg aldri vil glemme.

2009...
..er historie. Jeg er utrolig takknemlig for alt jeg har fått vært med på i et år med mange opp og nedturer, men som definitivt vil bli husket for de store oppturene. For midt mellom alle slagene fikk jeg også tid til enda viktigere ting; ei rogalandsjente dukket opp i livet mitt. :)

2009 er historie. Det er 2010 som teller. Jeg gleder meg til fortsettelsen, og er glad hvis du stikker innom bloggen for å se til meg! Godt nytt år!