fredag 19. desember 2008

Hvileskjær for Aust-Agder?

Jeg er kommet meg hjem til Norges beste fylke. Aust-Agder har alt; Fantastisk skjærgård, nydelige byer langs kysten, dype skoger med jakt- og turmuligheter og flott høyfjell. Et Norge i miniatyr. Men nå skal de altså drive politisk spill med oss! Det første jeg får oppleve når jeg kommer hjem er altså at Øystein Djupedal blir ny Fylkesmann i hjemfylket!

Øystein Djupedal er en rutinert politiker. Dyktig på mangt, men nok mest kjent for å ha sittet som ansvarlig statsråd og kuttet på et av de viktigste områdene, nemlig høyere utdanning og forskning. Han kalte det selv for et "hvileskjær". Det er bare det at fremtiden trenger ikke hvileskjær, men full spurt for å møte utfordringene. Aust-Agder trenger heller ikke hvileskjær, men vi trenger felles innsats for å løfte fylket fra å skåre altfor lavt på de fleste statistikker.

Jeg skal nok også innrømme at det smerter meg fordi jeg er meget uenig med Djupedal i en del saker. Det var jo han som startet opprøret mot "å du som metter liten fugl", skolegudstjenester og friskolene. Jeg innrømmer at jeg ikke liker at denne mannen skal være regjeringens forlengede arm til å passe på skolen vår. Samtidig får jeg si at jeg forventer at han kommer til å være en god byråkrat, og følge (den nye!) regjeringen vi får.

Prosessen rundt utvelgesen av Djupedal har blitt kritisert i dag. Med god grunn. Hvis ikke jeg hadde visst hvor bra Aust-Agder var hadde jeg trodd at dette var et fylke som vi ikke trengte lokalkunnskap, søkere eller debatt rundt. Der putter vi bare noen som "et plaster på såret". Og hvorfor kunne de ikke bare ta en ny søknadsrunde i det minste?? Djupedal ville jo bli fylkesmann i Nord-Trøndelag, men tapte mot Inge Ryan. Nå er han altså plutselig utnevnt i Aust-Agder. Jeg sier det bare; ikke gi oss et hvileskjær, og ikke kom med den politiske agendaen du hadde som statsråd!

Oppdatert 12. januar:
Det er ganske komisk å se de Ruiter snu som han gjør i dagens aviser. Men samtidig er det fornuftig det han sier. Vi har fått en fylkesmann, og vi må ønske han lykke til i jobben! Så kan vi heller være uenig med prosessen som førte til utnevnelsen. Men den er jo mer et kjennetegn på dagens regjering - kaos, rot og at de skusler bort muligheter...