fredag 21. november 2008

Likevel kutter vi i psykiatrien...

I går kveld kom finanskomiteen med innstillingen sin til statsbudsjettet. De gjorde et dramatisk vedtak. Etter at Bondevik I regjeringen satte i gang en egen opptrappingsplan i psykiatrien i 1999, og Bondevik II forlenget denne, har regjeringen nå bestemt at den skal avsluttes. Etter ti år er det stopp. Midlene skal ikke lenger øremerkes. Faren for kutt er derfor enorm.Vi har alle kjent oss skikkelig nedfor.

Vi kjenner alle noen som har slitt, eller sliter med psykiske problemer. Sannsynligvis kjenner vi alle noen som har gått så langt som å avslutte livet sitt. Faktum er jo at det er flere unge gutter som tar livet sitt enn det er unge gutter som dør i trafikken! Historien om Martin Bengtsson (22) er ikke unik. Han var et av Sveriges største fotballfunn. Stjerne på guttelandslaget. Proff i Inter. Alt virket bra – men han forsøkte å ta livet sitt.

Mange tusen ungdommer står i kø for å få behandling, og gjennomsnittlig ventetid er oppe i nesten 80 dager. For å ta fotballeksempelet - dersom Martin knakk foten i en fotballkamp ville man ikke vente 80 dager før han fikk hjelp. Nei, da ville jo foten gro feil! Men dersom man sliter psykisk må man vente. Desverre er det like mye, og ofte mer alvorlig, som gror feil mens man venter på hjelpen i psykiatrien.

I året som har gått har en av KrFUs viktige saker vært å øke satsningen på forebygging, på lavterskeltilbud. Som skolehelsetjenesten. Der fylke etter fylke har vist hvor dårlig tilbudet er! F.eks i Vestfold har helsesøster i gjennomsnitt bare 44 sekunder per elev i uka. Fordi kommunepolitikerne prioriterer andre ting først. Grupper som skriker høyt om hvor ille ting er, og som helt sikkert trenger midler.

Brev fra tenåringen Frida:

Jeg vet ikke hvorfor jeg skriver denne mailen til deg eller hva jeg kommer til å skrive. Jeg vet ikke helt hvem du er eller nøyaktig hva du gjør, men du må kunne reagere på denne mailen. Dette er en impulshandling som er nøye gjennomtenkt…

Jeg føler bare jeg må si deg hvordan jeg opplever psykiatritilbudet til ungdom her i landet. Det er rett og slett det tregeste som finnes. I nesten fem måneder har jeg hatt samtaleterapi med helsesøster på skolen fordi jeg er deprimert, og hun har henvist meg til BUP for lenge siden. Så fikk jeg tilbakemelding fa den lokale BUP-tjenesten med feil navn inni brevet og hele greia.

Det endte med at jeg fikk vite at jeg er på venteliste for behandling, og mest sannsynlig er jeg fortsatt det til høsten (dette skrev hun da i april). Slik virker det iallfall.

Jeg vil ikke kalle meg akutt syk. Men likevel trenger jeg at ting skjer raskt, og jeg ber deg gjøre det du kan for å bedre tilbudet om hjelp til barn og unge med psykiske problemer. Jeg har et helvete nå, uten å få hjelp fra noen…

Frida, 15 år

Det er mange Frida-er her i landet. Tallenes tale er krystallklare! Vi trenger ikke flere ungdommer som blir glemt i psykiatrien, og som ender i behandlingskøer. Vi trenger en økt satsing! Regjeringen burde skamme seg over å ha sviktet en av de mest sårbare gruppene. KrF var det eneste partiet som ønsket en fortsatt kanalisering av midler til psykiatrien. Vi skal være der for de som trenger det.

Vi må få mer forebygging, mer lavterskeltilbud, og kortere køer. KrF må tilbake i regjering for å få en ny opptrapping i psykiatrien!