onsdag 17. juni 2009

En skole med ulike løsninger!

I går valgte vi en undervisningskomite på fylkestinget. Jeg skal lede den komiteen, og det første jeg tenkte var; Vi har ikke vært gode nok! Halvparten av elevene sier de er umotiverte. 1/5 elever går ut av videregående uten å kunne lese og skrive skikkelig. Og ¼ dropper ut av skolen. Jeg ønsker å ta et oppgjør med hvordan vi driver skolene lokalt - og nasjonalt. Vi trenger bedre tilpassing, flere utfordringer og mer praksis!

Vi må bort i fra en skole som er tilpasset en gjennomsnittselev som ikke finnes! Du opplever sjelden at noen går med lik genser som deg, eller har lik hårsveis. Fordi vi er alle forskjellige. Da må også skolepolitikken ta utgangspunkt i at vi trenger ulike løsninger! Hver enkelt elev trenger å bli utfordret – uansett hvilket nivå han eller hun ligger på. Skal vi nå både flinke og de som sliter må vi også kunne dele inn noen fag mer etter det nivået vi ligger på. Da får de som sliter en undervisning de forstår, og de som er flinke får større utfordringer.

Vi må også få tilbake mer praksis i undervisningen. I ungdomsskolen må det være valgfag og de som går yrkesfag må kunne fokusere mer på det de er sterke på – nemlig de praktiske fagene! I dag er det samme eksamen for de som tar matte på yrkesfag og de som tar studiespesialiserende. Det forventes at man skal kunne det samme! Vi må ikke drepe all lærelyst for elever som ofte er grusomt lei av teori allerede. Vi må få frem motivasjonen.

Jeg tror på en skole med ulike løsninger. En skole som satser på flere lærere og bedre kvalitet fremfor å bruke milliarder på en heldagsskole. Jeg gleder meg til å kunne fordype meg enda mer i skolepolitikk, for det handler om fremtiden.